אם אין עצמאי לי… מי לי?

ישבתי עם חבר עוסק עצמאי השבוע, מסתבר שהייתה לו תאונה קלה, ובמיון נתנו לו שבוע ימי מחלה.

הוא התקשר לרואה החשבון שלו ושאל האם יוכל לקבל / לעשות עם זה משהו?

רואה החשבון ענה לו ברצינות:

"בטח! קח את האישור מחלה, תקפל אותו בזהירות לצורת מטוס… ותבדוק באיזה מהירות אתה יכול להעיף אותו! מאיפה יש לך זמן לחופש?".

היום בכדי לנהל עסק עצמאי אנו צריכים להיות בעלי כישרונות רבים. עצמאי חייב להיות מקצועי בתחום העיסוק שלו, אבל  גם איש מכירות וגם להחזיק ביכולת ניהול העסק.  

מקצועי – ברור, בלי יכולת זו, לא תהיה סיבה ללקוחות לחזור אלינו.

איש מכירות – כל בעל עסק צריך לשווק את עצמו/ את העסק שלו. בלי יכולת זו, לא נוכל להגיע ללקוחות וקהלים חדשים.

ניהול עסק – בעולמנו אין וודאות כלכלית, פעם למעלה ופעם למטה, חשוב מאוד לתמרן ולהצליח להשיג עוד בתקופות הטובות ולדעת "לצוף" בתקופות הפחות טובות.

בתור עצמאים אנחנו צריכים לעמוד בהתחייבויות, להתנהל מול רשויות, לנהל עובדים ולהצטיין בעוד הרבה תחומים.

לא תמיד בתור עצמאיים יהיה לנו עם מי להתייעץ ולכן חשוב שנחזיק לצדנו את בעלי המקצוע הטובים והאמינים ביותר, שלא נתעורר בוקר אחד- ונגלה שהפסדנו כיוון שלא היה לנו את הזמן והרצון לבדוק פעם נוספת.

לפי הסוכנות לעסקים קטנים בישראל, קיימים כחצי מיליון עסקים שמעסיקים עד 100עובדים, כרבע מיליון מתוכם הינם עצמאים שלא מעסיקים עובדים וכשליש מהעסקים מסווגים כמעסיקים 1-5 עובדים. עוד לפי הסוכנות, בשנת 2015, 60% מהעסקים חשבו לסגור את העסק בעיקר בגלל חוסר רווחיות.

ובמילים אחרות…למה אני חותר ?

לדעתי עצמאי חייב להחזיק לצדו לובי של "ספקי אמון" (שגם אותם כדאי לבדוק מעת לעת).

רואה החשבון חייב להדריך מתי להקטין/ להגדיל הוצאות, הספקים צריכים להיות מעולים בשירות ונוחים בתשלומים. כמו כן, על העצמאי מוטלת החובה לדאוג לעצמו בעת פרישה ולהגנות ביטוחיות בחיי השגרה.

שכיר שמרוויח 10,000 ₪, מפריש מכספו לפנסיה 600 ₪ והמעסיק משלים עוד כ 1400 ₪.

סה"כ מופרש מידי חודש לקופה כ-2000 ₪

עצמאי שמכניס כ-10,000 ועכשיו יצטרך להפריש מתוכם עוד 2,000 זה כבר סיפור אחר…

חשוב מאוד להכיר את כל הדרכים לקבלת הטבות מהמדינה, אם זה בהפרשות לקרן הפנסיה, הפרשות לקרן ההשתלמות או החזרי כספים מביטוחי חיים.

לעצמאים אין ימי מחלה במימון מעסיק ועליהם לדאוג לעצמם לכיסויים בעת צרה.

הכרחי להיות תמיד עם יד על הדופק לגבי אילו תכניות עוטפות אותנו בהגנה היום ואילו ידאגו לנו בעתיד. על מה מוצאים כספים? אולי יש הוצאות שלא מועילות לנו?

לפני כמה שנים אבא שלי (איש כספים לשעבר) אמר לי: "תמיד תזכור – שכיר חי מהכנסות, עצמאי חי מהוצאות". השכיר יודע מה מסגרת הכספים שהוא מקבל- ממנה מתחיל תכנון ההוצאות.

העצמאי צריך לדעת גם מאילו הוצאות הוא יכול להרוויח.

חובה עלינו בתור עצמאים לנצל את כל ההטבות שהמדינה נותנת לנו על ההפקדות לאפיקים השונים  ובכלל… בכל ההתנהלות של העסק!  ככל שנדע יותר וננצל יותר את ההטבות, כך נרוויח יותר מהכסף שלנו.