למה פשוט? מכיוון שלא צריך לעשות סיפור, ממה שנראה שצריך להיות "מומחים" בכדי להבין.
צריך פשוט להקשיב, להתחבר, להבין את הבסיס. לא כולנו צריכים להיות מנהלי השקעות, מתכננים פנסיונים או מומחים לביטוח, פשוט להקשיב לשיקול הדעת ונטיית הלב.
בעולם הפיננסים מציגים מגוון אפיקי השקעה שונים: חשיפה שונה למניות ואגרות חוב, סוגי השקעות בארץ ובחו"ל, השקעות בנדל"ן ועוד.
גם ככה, אם נרצה או לא נרצה, אנחנו מושקעים בשווקים השונים דרך: קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים, קרנות ההשתלמות, תכניות החיסכון ועוד.
המשווקים ומנהלי ההשקעות של הקרנות, אוהבים לקחת הסבר פשוט ולסבך אותו.
ישנם יותר מ- 400 קופות גמל וקרנות השתלמות, יותר מ- 100 סוגים של ביטוחי מנהלים ויותר מ- 20 קרנות פנסיה במדינה הקטנה שלנו. היום בלחיצת כפתור ניתן להשוות, לקרוא ולהבין מי מנהל ואיך, אבל… לא תמיד צריך את כל זה, לפעמים ניתן להתייעץ עם שניים שלושה מומחים בתחום, לבדוק את אשר אמרו לנו ואם אימות הנתונים נכון, פשוט ללכת על ההמלצה!
אל תאמינו לסיפורים של תשואות 50% (אנשי פיננסים מסורתיים לא מוכרים ביטקוין או אופציות)
רוב ההשקעות המתבצעות על ידי הגופים המוכרים מציגות תשואות של 1%-14% תלוי ברמת הסיכון בא תבחרו.
אז כלל האצבע שצריך לפעול על פיו:
› תבדקו מה מתאים לכם › תשקיעו נכון בעזרת ההמלצות הנכונות← תרוויחו!
ומה קשור פשוט לביטוח?
ההמלצה שלי, כשמגיעים לבחור ביטוח:
פשוט לבדוק אילו כיסויים צריך, לחיים שאתם רוצים.
תחום הביטוח קיים מאות שנים, וההגדרה שלו פשוטה: תפקיד הביטוח הינו לחלק בין רבים, את הנזקים שעלולים ליפול על היחיד. כלומר חברת הביטוח תחתום מול המבוטח חוזה, אשר יקבע שהחברה תיקח את הסיכון לנזק על עצמה. במידה שקורה נזק, חברת הביטוח תפצה את המבוטח ע"פ הנקבע בניהם ובמידה שלא קרה דבר, חברת הביטוח תשמור את התשלומים ששולמו לעצמה.
מצד המבוטח – באחריותו לשלם סכום כספי קבוע ע"פ החוזה. הביטוח הינו ערבות הדדית.
בואו נודה, קניית ביטוח הינה קנייה של אויר…סוכני הביטוח מוכרים מוצר ובתפילה שהלקוח לא יצטרך להשתמש במוצר זה.
לא שמעתי סוכן שמתגאה בכך שמכר פוליסת בריאות למשפחה, והמבוטח "זכה" בהשתלת כבד.
או לקוחה ש"זכתה" בשני מיליון שקלים מפוליסות ביטוח החיים של בעלה.
(לעומת זאת, הסוכן יחוש סיפוק כשהסביר את הצורך למבוטח, ובעקבות כך למשפחה אחת יש אבא עם כבד חדש ומשפחה שניה לא התדרדרה כלכלית ממוות של המפרנס העיקרי).
השאלה היא לא אם לעשות ביטוח, השאלה שצריכה להישאל – איזה ביטוח לעשות ואיך?
בבואנו לבצע ניתוח סיכונים מול לקוחות נבדוק פשוט ← מה אתם צריכים?
התאמת ביטוח ללקוחות מחולקת לאילו ביטוחים חייבים להחזיק? ואילו ביטוחים נחמד שנחזיק אותם?
צריך לראות שהתשלום החודשי מותאם ליכולת המשפחה. פגשתי כבר משפחות בעלות הכנסה של 10000 ₪, שהתשלום על הביטוחים בהוצאות המשפחתיות הינו 1000 ₪.
לא הגיוני לשלם 10% מגובה הכנסת המשכורת לביטוח, ולצערי כשזה קורה, בדרך כלל הלקוחות גם לא מחזיקים את מוצרי הביטוח שמתאימים להם.
ההוצאה הסבירה על ביטוחים למשפחה צריכה להיות בסביבות ה 3.5%-5%.
וכמובן בכל גיל נצטרך סוגי ביטוח שונים, לדוגמא: בחור בין 23 רווק, לא יצטרך להחזיק ביטוח חיים, אין לו היום מי שתלויי בו, ביטוח חיים חשוב מרגע שמגיעים ילדים ועד שמגיעים לגיל שיוכלו להסתדר לבד, או שנצברו מספיק נכסים למשפחה. גם התשלום החודשי על ביטוח החיים עולה בכל תקופה, ולכן חשוב לעדכן את הסכום כלפי מטה כל כמה שנים.
פגשתי לא מזמן גברת בת 55 שהחזיקה לה ולאביה ביטוח תאונות אישיות, היא עבדה בתור מזכירה ואביה כבר כמה שנים בפנסיה. לשאלתי למה? ענתה שאמרו לה בטלפון שזה "מציל חיים". אז עניתי: "מה עדיף לך, לשלם כל חודש 250 ₪ על הסיכוי שאם חלילה אביך ישבור את כף היד ויהיה לו קצת קשה להשקות את הגינה? מה יעזור לך הפיצוי של 10000 ₪ מחברת הביטוח? לא עדיף להשקיע את 250 ₪ האלו בחיסכון לטיול משפחתי או סתם לשמור על הכסף לעצמך?
ביטוח בא להגן ממקרי קטסטרופה, מקרים שאם חלילה קוראים לנו, לא ימוטטו אותנו מעבר למצב הרפואי – גם בפן הכלכלי.
יש לבדוק מה באמת צריך. כל אחד לפי יכולתו ומצבו הבריאותי, אם צריך זאת לא בושה לוותר על ביטוחים מיותרים כל עוד הסיכון שניקח הינו חלק ממערכת חשיבה נכונה.
כלל האצבע שצריך לפעול על פיו:
לדעת בדיוק על מה אתם משלמים, לא לשלם יותר ממה שאפשר וצריך, להבין שמדובר בחלק ממערך סיכונים בו אנו דואגים לעצמנו וליקירנו.
תפגשו פנים מול פנים את מי שיבצע לכם את הביטוח, תרגישו שהוא איש אמין, תבררו מה תפקידו מרגע ההצעה ואילך, שימו לב שהוא לא עובד רק עם חברה אחת ובכך הוא בעצם תלוי בה, ולא מכיר את מגוון ההיצע והשוני של החברות השונות. אל תקנו ביטוח בטלפון ממי שלא פגשתם, הוא לא יהיה שם בשיחה הבאה כשתצטרכו אותו.
פשוט שימו את הביטוח שלכם בידיים טובות!